Tento web používá soubory cookie, aby zajistily nejlepší možný zážitek při návštěvě webových stránek. Další informace najdeš v našich zásadách ochrany osobních údajů. Chceš-li souhlasit s používáním druhotných souborů cookie, klikni na tlačítko "Souhlasím".
OpustitSouhlasím
Strategické řízení rodinné firmy
Jaroslav Jaroměřský (15.2.2024)
Nedávno jsme v článku „Role majitele
v rodinné firmě“ řešili, kolik času trávíte jako majitel
ve své firmě, a kolik času věnujete operativě a kolik strategickému řízení
firmy. Mnoho majitelů opakuje dlouhá léta pořád stejnou chybu - že veškerý
čas spotřebují na řízení denního chodu a provozu firmy, chtějí o všem vědět a o
všem i rozhodovat.
Co to tedy je STRATEGICKÉ
ŘÍZENÍ firmy?
Význam slova „STRATEGIE“ pochází z řeckého „strategos“ = generál, „stratos“ = vojsko a „agein“ = vést, a znamená
mít svůj dlouhodobý plán aktivit zaměřený na dosažení nějakého cíle/cílů.
„Strategické
řízení“ je aktivní řízení zaměřené
na dlouhodobé plánování a směřování firmy na základě předem definovaných cílů (CO,
PROČ) a stanovení cesty k jejich dosažení (JAK).
Co zahrnuje STRATEGICKÉ
ŘÍZENÍ firmy?
„Strategické
řízení“ zahrnuje všechny oblasti
uvedené na úvodním obrázku článku. Každá firma už před svým založením by měla
znát svou „MISI“ (PROČ chci firmu založit, co bude jejím posláním, jaké má mít
místo na trhu, komu bude sloužit…) a také svou „VIZI“ (CO chci
v budoucnosti dosáhnout, mít svůj „maják“, za jehož světlem stále půjdu…).
Dále si musím určit svou „STRATEGII“ (způsob, svou vlastní cestu, cíle, milníky
apod., JAK naplním a dosáhnu své vize).
Kdo je odpovědný za
STRATEGICKÉ ŘÍZENÍ firmy?
Hlavní odpovědnost v rodinné
firmě leží samozřejmě na majiteli. Ale měl by do strategického
plánování zahrnout klíčové lidi, aby to nebyla na konci jen jeho strategie.
Naprosto nezbytným a často podceňovaným faktorem je komunikace směrem do firmy
tak, aby všichni zaměstnanci strategii znali a rozuměli ji, ale hlavně, aby znali
své cíle vedoucí k jejímu naplnění. Toto vše je hlavní smysl strategického
řízení.