Tento web používá soubory cookie, aby zajistily nejlepší možný zážitek při návštěvě webových stránek. Další informace najdeš v našich zásadách ochrany osobních údajů. Chceš-li souhlasit s používáním druhotných souborů cookie, klikni na tlačítko "Souhlasím".
OpustitSouhlasím
Mise, vize
Lukáš Musílek (28.2.2024)
A máme zde slíbené pokračování ke
strategickému řízení – dnes k tématu mise a vize.
U rodinných firem je toto často
podceňované téma – proč by vlastně firma měla misi mít, vždyť přece majitel ví,
proč podniká, kam směřuje a také to říká svým zaměstnancům? A někdy je toto
téma vnímáno jako „teoretická formalita“.
Zde si dovolíme možná trochu kacířskou
myšlenku, že správně popsané a komunikované mise a vize jsou důležitější u
menších a středních firem (a zejména rodinných), než u velkých firemních
„kolosů“, u nichž je ale toto téma stejně i tak samozřejmostí.
Rodinný podnik totiž může mít větší tendenci
uhýbat od původního směru, neboť může mít sklony rychleji a pružněji reagovat
na různé podněty z trhu. To je sice často výhoda, ale také to může vést ke
svedení z původní cesty a ke zmatení jak zaměstnanců, tak i externích
partnerů.
A co vlastně mise je a jaký je rozdíl od
vize?
Mise vyjadřuje, co je posláním
společnosti, proč je zde a pro koho. Oproti tomu vize vyjadřuje, co by firma
chtěla dosáhnout, čím se stát, a to v dlouhodobém horizontu.
Misi i vizi má majitel často v hlavě
už dávno předtím, než se rozhodnul realizovat své záměry, řekněme dokonce i sny.
Ale obojí srozumitelně formulovat a komunikovat tak, aby výsledek byl jasný i
pro okolí, není vůbec jednoduché.
A o nic lehčí není pak
v turbulentním tržním prostředí původní záměr udržet, případně pak ve
správné chvíli rozhodnout o jeho revizi.