Tento web používá soubory cookie, aby zajistily nejlepší možný zážitek při návštěvě webových stránek. Další informace najdeš v našich zásadách ochrany osobních údajů. Chceš-li souhlasit s používáním druhotných souborů cookie, klikni na tlačítko "Souhlasím".
OpustitSouhlasím
Řízení firmy prostřednictvím cílů (KPI´s)
Lukáš Musílek (31.1. 2024)
Asi každá firma má v dnešní době
nějaký firemní plán a cíle na daný rok.
Ne všichni s těmito cíli ale průběžně
pracují – a přitom je to tak jednoduché, prostě firemní cíle „propíšeme“ na
manažery, ti to samé udělají směrem k zaměstnancům, a je to hotové. Nebo
ne?
Ten první krok, tedy tvorba cílů, jejich
rozpracování na dílčí cíle, předání manažerům a zaměstnancům ve většině firem
ještě docela často funguje.
A to přesto, že úplně triviální to není –
kolik má těch cílů být, kolik z nich jich má být stejných nebo podobných
pro všechny? A musejí být číselně vyjádřené nebo jaká část z nich? Jakou
mají mít váhu? Mají se zaměstnanci na jejich tvorbě podílet? Zvlášť, když
spousta cílů přijde „ze shora“ nebo dokonce od externího subjektu? (např. od výrobce/importéra)?
Jak sladit obchodní cíle a cíle „back office“?
Ruku na srdce, tohle všichni děláme, a nakonec nějak
zvládneme každý rok.
Jenže pak nastane skutečný obchodní shon, firma „jede“ a v průběhu roku
často na nic nebývá čas. A opět ruku na srdce, kolikrát jsme si my manažeři
opravdu ověřili, že zaměstnanci svým cílům rozumí a že postupují systematicky
k jejich splnění? A neotáčíme kormidlo lodi v průběhu roku jiným
směrem?
A úplně samostatné téma jsou obchodní
cíle – někdy se prostě nepovede začátek roku a celkový obchodní cíl se zdá být
nedosažitelný nebo je obchodní výsledek z různých důvodu velmi nevyrovnaný
v průběhu roku (jedno čtvrtletí špatné, druhé skvělé…). Ale také právě
správně nastavené KPI’s a aktivní práce s nimi v průběhu roku mohou
významně pomoci se vyrovnat s těmito problémy.
Zvláštní situace nastávají, když se
z různých důvodu nedaří firemní cíle (a související KPI’s) plnit a pak se
dostáváme do dilematu, zda být striktní („nesplněno = žádné odměny“) nebo zda
být vstřícní („přece kolegům musíme odměnu dát, vždyť by nám mohli utéct ke
konkurenci“) nebo zda nastavení ještě v průběhu roku změnit (je to fér?).
A co když si na tohle zaměstnanci zvyknou a příště při nesplnění budou zase
očekávat zmírnění nebo změnu cílů?
I když v předcházejícím odstavci
zaznělo slovo „odměna“, tak ono to není vždy jen o penězích. Své místo tu má určitě pochvala, ocenění
práce, výkonu apod.
Jak funguje motivační systém a KPI’s u
Vás? Rádi byste to probrali?
Rádi Vám pomůžeme vše nastavit – a to vše
na míru odpovídající Vaší konkrétní situaci.